Cesta k poslední cigaretě

 

Vůle přestat kouřit je sice důležitá, ale sama o sobě většinou nestačí. Je fakt, že čím dřív přestanete holdovat tabáku, tím většímu riziku se vyhnete.

Kuřáci jsou nejvíce strašeni rakovinou plic. Ta však není nejčastější nemocí, na kterou umírají. Kouření poškozuje celé tělo, včetně chrupavek, kostí, oka, erekce nebo imunity. Víte, že pomoc lékaře a léky mohou několikanásobně zvýšit vaši šanci na úspěch?

 

Napadlo by vás strčit nos do výfuku?

 

Asi ne. Tabákový kouř, který je z mnoha hledisek horší než výfukové plyny, ale vdechuje každý čtvrtý Čech dobrovolně a ještě za to platí nemálo peněz. Možná vás překvapí, že kouř z cigarety obsahuje více než 4 tisíce chemikálií. Jakých? V podstatě se nemůžete splést, když budete jmenovat jakoukoli látku. Nejspíš tam bude. Kuřák vdechuje kolem stovky kancerogenů a dalších několik set různě jedovatých chemikálií. Namátkou jmenujme formaldehyd, močovinu, kyanovodík, benzo-a-pyren, arzen, olovo, močovinu, nitrosaminy, radiokativní polonium 210... Kdo kouří dvacet cigaret denně, vystavuje se stejné dávce záření z polonia, jako kdyby chodil každý šestý den na rentgen plic. Jinými slovy - šest balíčků vykouřených cigaret ozáří plíce zhruba stejně jako jedno snímkování plic. A tak dál a tak podobně bychom mohli pokračovat přes všechny stránky tohoto časopisu...

 

Seznamte se s cigaretou

 

Víte, co znamená věta, že kouření škodí zdraví? Bohužel na krabičkách se o tom nic nedočtete. Ani informace o množství nikotinu a dehtů není nijak zajímavá. V nejbližší době asi bude tento druh informace zrušený, jak to už udělali například v Kanadě. Je totiž zcela matoucí a o skutečně vstřebaném množství těchto látek vůbec nic neříká. Údaje pocházejí z výsledků naměřených ve stroji, který daným způsobem vykouří dané množství cigaret. Pak se množství uvedených látek v kouři "vdechnutém" přístrojem sečte a převede na jednu cigaretu. Jenže žádný člověk nekouří tak jako automat, žádní dva lidé nekouří stejně, ba dokonce ani jeden kuřák si nedá dvě cigarety po sobě úplně stejně. Nezáleží totiž ani tak na tom, CO kouříte, ale JAK to kouříte: kolikrát potáhnete, jak dlouho potahujete, jak hluboko kouř vdechnete, jak dlouho jej v plicích podržíte, jakým způsobem držíte cigaretu mezi prsty (vaše prsty nejspíš ucpou drobné otvory ve filtru, jimiž se nasával do kouře vzduch, který snižoval koncentraci kouře v přístroji)... Podle toho všeho se množství vstřebaných látek podstatně liší. Zatím nemáme metodu, která by to uměla přesně změřit, ale třeba jen nikotinu se z jedné cigarety vstřebá mezi 1 a 3 miligramy, i když na krabičce je většinou údaj mezi 0,1 a 1 mg. Copak ale nikotin, ten tělu nijak podstatně neškodí - vadí nám na něm především to, že je silně návykovou drogou, která kuřáka u kouření drží. To, co kuřáky poškozuje, jsou zcela jiné látky. Například volné radikály. Jedním potáhnutím z cigarety člověk přijme miliardu volných radikálů. Volné radikály jsou podstatnou příčinou poškození cév tabákovým kouřem. Právě infarkty a mrtvice jsou častější příčinou smrti vinou kouření než rakovina plic. Cévy jsou u mužů důležité také pro erekci - kolem 20 % poruch erekce je zaviněno kouřením.

 

Také nejčastější příčina nevratné slepoty, ucpání cév na sítnici, má podstatnou příčinu v kouření. Mluvíme často o nákladech na onkologickou léčbu: celých 25 % nádorových onemocnění způsobuje kouření, jsou tedy v podstatě zbytečná. A nejsou to jen nádory dýchacího traktu - je to třeba leukemie, nádory močového měchýře, střeva, slinivky.

 

Kouření také způsobuje kataraktu (šedý zákal), osteoporózu (řídnutí kostí), snižuje elastickou vrstvu chrupavek (víc bolí klouby a záda, klouby rychleji degenerují), snižuje imunitu (odolnost), zvyšuje kazivost zubů a zápach z úst. Podobně působí i pasivní kouření, i když v menší míře. Jak vzniká závislost na cigaretách?

 

Velmi snadno a rychle, tedy aspoň u většiny lidí. Také platí, že čím mladší člověk po cigaretě sáhne, tím větší je pravděpodobnost rychlé a silné závislosti. To, jak rychle spadne kuřák do nutnosti kouřit, záleží více než z poloviny na tom, co zdědil. Jde hlavně o typ receptoru, tedy místa, kam se nikotin v mozku váže. Dodnes je popsáno 17 verzí těchto receptorů a víme už, že s některým je snazší přestat než s jiným. Možná jste slyšeli: "Franta kouřil balíček denně a prostě s tím seknul, a ty s tím naděláš! Jsi neschopný přestat!" On ale Franta mohl mít zkrátka jiné receptory! Takže ti, kdo nejsou schopni přestat, ačkoli by si to přáli, dnes mají prokazatelnou omluvenku. Nejsou neschopní, jsou závislí, a tedy nemocní. Závislost na tabáku je totiž nemoc, stejně jako třeba cukrovka. Zlobíme se snad na někoho, že onemocněl cukrovkou? Přitom většina kuřáků kouří nedobrovolně, sedm z deseti by s tím radši přestalo. Jenže nemohou právě kvůli silné závislosti, do které spadli, v naprosté většině ještě jako děti - kuřákovi první cigarety v Praze je dnes průměrně pod 10 let. A to není věk, kdy má dost vědomostí a schopností pochopit, co kouření znamená. Však také výrobci cigaret dobře vědí, že jejich zákazníci musejí být na cigaretách závislí dřív, než dostanou rozum. V dospělosti se pro kouření rozhoduje už jen málokdo. Takže nevyčítejme nikomu kouření, vyčítejme naší společnosti, že dovolí bez podstatných omezení obchodovat se zbožím, které - když je používáno podle návodu, tedy ke kouření - zabije polovinu svých konzumentů, a to v průměru o 15 let dřív, než kdyby nekouřili. Nic podobného na trhu nemáme.

 

Charakteristika "závislého"

 

U cigaret je dvojí - psychosociální (= kouření v určitých situacích, mezi přáteli, v zaměstnání) a drogová (= na nikotinu). Nikotin přes noc do rána z těla zmizí, tedy na nikotinu je určitě závislý ten, kdo si potřebuje zapálit do hodiny po probuzení, kdo kouří denně, většinou 10 nebo víc cigaret. Jenže už tak jasně nevíme, kdo na nikotinu závislý není, ono se to totiž velmi prolíná. Závislost je vždycky komplexní.

 

Závislý také už po několika hodinách bez cigaret pociťuje abstinenční příznaky: nervozitu, podrážděnost, úzkost, zvýšenou chuť k jídlu, špatnou náladu až depresi, neschopnost odpočívat, nesoustředěnost, poruchy spánku. Určitou výhodou je, že abstinenční příznaky mohou zmírnit nebo jim zcela zabránit léky. Ty jsou významnou pomocí. Pro všechny léky ale platí, že nejsou PROTI KOUŘENÍ, nýbrž proti abstinenčním příznakům. Taková pilulka, která by vás praštila přes ruku, když budete sahat po cigaretě, není a nebude. Tedy vězte, že podstatné je vaše rozhodnutí přestat - i když samo k úspěchu většinou nestačí.

 

Každý způsob, který vás zbaví cigaret, je dobrý

 

Jsou více či méně účinné způsoby, někdy jde ale také o zcela neúčinné tahání peněz z kapes. Jak se hodnotí úspěšnost? Je to nejméně 6, raději 12 měsíců bez jediné cigarety (doutníku, dýmky). Navíc musíte do výsledku započítat všechny, kdo danou léčbu nastoupili, a jako vyléčené jen ty, které jste na konci (tedy po roce či po půl roce) mohli zkontrolovat, že opravdu nekouří. Metoda by se rovněž měla srovnávat s placebem, tedy neúčinnou látkou: skupina stejných kuřáků je léčena zkoumanou metodou a stejná skupina placebem (neúčinnou látkou). I placebo má určitý efekt (kuřáky nevyjímaje), ten ale spočívá v psychice a sugesci, nikoli ve vlastním účinku léku.

 

Hypnóza, akupunktura, léčitelství: Nenajdete žádnou odbornou publikaci, která by prokázala vyšší účinnost, než má placebo. Magnety už jsou úplný nesmysl. Obchodníci s magnety nebo lasery (mívají obyčejně jen živnostenský list na poskytování služeb, nejsou ani mezi zdravotníky) se hodnocením léčby svých pacientů nezabývají. Proč také - stačí vybrat peníze. Vzhledem k tomu, že 70 % kuřáků by radši přestalo a kolem 40 % kuřáků to každý rok zkusí, je u nás kolem 1 milionu potenciálních zákazníků. To by v tom byl čert, aby se někdo nenachytal.

 

Samotná vůle: Vůle je důležitá, ale sama většinou nestačí. Takto přestane jenom kolem 3 % kuřáků.

 

Pomoc lékaře: Zejména silně závislí kuřáci nebo ti, kdo už neúspěšně zkoušeli přestat, by se měli poradit s lékařem. Jejich šance se tak významně zvýší - jeho krátká rada může znamenat až 10 % úspěch, v kombinaci s léky ještě víc. Lékař s vámi může probrat vaše nejčastější typicky kuřácké situace a pomoci vám k tomu, abyste si sami PŘEDEM připravili náhradní řešení. Pak cigaretě snadněji odoláte. Nejspíš vám také doporučí léky. Je to nikotin nebo dva léky vázané na recept.

 

Existuje u nás také již téměř 30 specializovaných Center pro závislé na tabáku. Tam se vám mohou věnovat intenzivněji. Jsou při nemocnicích a jejich seznam najdete na www.slzt.cz nebo vám je řeknou na Lince pro odvykání kouření. Linka pro odvykání kouření funguje každý pracovní den od 12 do 20 h za místní hovorné z celé republiky na čísle 844 600 500 a můžete se zeptat na cokoli o kouření a odvykání.

 

Nikotin můžete koupit v lékárně bez receptu v 5 formách: jako náplast, žvýkačku, mikrotabletu, pastilku nebo inhalátor. Princip spočívá v dodání drogy (nikotinu) do těla jinak než z cigarety a hlavně bez oněch 4 tisíc látek, které s nikotinem kuřák v tabákovém kouři vdechuje. Navíc nikotin z léků se vždy vstřebává (dostane do mozku) pomaleji než z cigarety. Právě rychlost účinku po dávce je klíčová pro vysokou návykovost nikotinu z cigaret. Inhalace je nejrychlejší varianta. Proto se s nikotinem z léků přestává snadněji než s cigaretami. Navíc si odvykání rozdělíte na dvě části: po dobu užívání léků se naučíte prožívat den (své typicky kuřácké situace) bez cigaret. Díky lékům nebudete mít abstinenční příznaky.

 

Když se bez cigaret naučíte žít, nikotinu se zbavíte snáze. Nikotin zhruba zdvojnásobí úspěšnost: v kombinaci s intenzivní intervencí lékaře až na nějakých 20 %.

 

Bupropion je původně antidepresivum, které rovněž snižuje potřebu kouřit. Musí vám jej však předepsat lékař, pokud je pro vás vhodný. Působí v mozku podobně jako cigareta. Také zhruba zdvojnásobuje vaši šanci na úspěch.

 

Vareniklin je lék vyvinutý k léčbě závislosti na tabáku a navazuje se přesně na ta místa, na která se dříve navazoval nikotin z tabákového kouře. Kuřák tak nepotřebuje kouřit (vliv v mozku je velmi podobný situaci s cigaretou), a když si zapálí, nechutná mu to, slastný pocit odměny je pryč (nikotin se nemohl navázat tam, kam dříve, protože vazebná místa jsou obsazená vareniklinem). Úspěšnost zhruba ztrojnásobuje, a pokud jej vydržíte užívat půl roku, je v kombinaci s intenzivní podporou lékaře úspěšnost i přes 40 %. Délka léčby by měla ve všech případech být co nejdelší, nejméně však 3 měsíce. Léky si sice v lékárně musíte zaplatit, ale většina našich zdravotních pojišťoven na ně přispěje částkou 1000-2000 Kč (aktuální informace si vyhledejte u své pojišťovny). Každý den je stejně dobrý k zahození cigarety

 

Pokud se vám nepovedlo přestat prvního ledna, můžete to zkusit kdykoli jindy. Každý den se k tomu hodí úplně stejně. Rozhodněte se a udělejte to co nejdřív. Každá cigareta vás totiž poškozuje, naopak každá, kterou nevykouříte, je dobrá.

 

***

 

FAGERSTRÖMŮV TEST NIKOTINOVÉ ZÁVISLOSTI

 

1. Jak brzy po probuzení si zapálíte svou prvou cigaretu?

do 5 minut................... 3 body

za 6-30 minut............ 2 body

za 31-60 minut........... 1 bod

po 60 minutách......... 0 bodů

 

2. Je pro vás obtížné nekouřit v místech, kde to není dovoleno?

ano......... 1 bod

ne........... 0 bodů

 

3. Kterou cigaretu byste se nerad postrádal?

první ráno.................... 1 bod

kteroukoli jinou......... 0 bodů

 

4. Kolik cigaret denně kouříte?

0-10................. 0 bodů

11-20................ 1 bod

21-30............... 2 body

31 a více......... 3 body

 

5. Kouříte častěji během dopoledne?

ano......... 1 bod

ne........... 0 bodů

 

6. Kouříte i když jste nemocen a upoután na lůžko?

ano......... 1 bod

ne............ 0 bodů

 

Součet bodů:

0-1 žádná nebo velmi malá závislost

2-4 střední závislost

5-10 silná závislost na nikotinu

 

 

O autorovi: MUDr. Eva Králíková, CSc. 1. LF UK a VFN Praha

Zdroj: Moje zdraví, imm.newtonit.cz

Poslední aktualizace B.Bělíková, srpen 2017.

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
25
26
27
28
29
30
1
 
 
 
 
 
 
 
2
3
4
5
6
7
8
 
 
 
 
 
 
 
9
10
11
12
13
14
15
 
 
 
 
 
 
 
16
17
18
19
20
21
22
 
 
 
 
 
 
 
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 
 
 
 
 
30
31
1
2
3
4
5